Založ si blog

Mýtus chudobnej krajiny

V skutočnosti si naša krajina môže dovoliť viac, než len investície do školstva.

isu-infografika-prebytok

Iniciatíva slovenských učiteľov má dve požiadavky, ktorých splnenie by sa dotklo štátnej kasy. Žiadame plošné zvýšenie tarifných platov pedagogických a odborných zamestnancov o 140 € v roku 2016 a o ďalších 90 € od 1. januára 2017. Zároveň požadujeme, aby sa rozpočty Ministerstva školstva a Ministerstva vnútra (pod ktoré spadajú niektoré školy) na rok 2017 navýšili o 400 miliónov €. Tieto prostriedky pokryjú náklady na vyrovnanie rozdielov vo vybavenosti škôl (špecializované učebne, laboratóriá, telocvične), na potrebné rekonštrukcie a opravy budov či na rozšírenie systému predškolskej výchovy.

„V poriadku, ale najprv prepusťme nadbytočných učiteľov!“ „To je nerealistické! Kde na to vziať?“ „Treba brať ohľad na možnosti našej ekonomiky.“ Také sú obvyklé reakcie na požiadavky ISU a cifry, ktoré v nich figurujú. Prvému návrhu sme sa venovali v predchádzajúcom materiáli. Dnes sa pozrieme na druhé dve odpovede.

Začnime ekonomickou situáciou. Inštitút finančnej politiky pri Ministerstve financií v materiáli z júna tohto roku konštatuje svižný rast ziskovosti v reálnej ekonomike. Miera nezamestnanosti sa v II. štvrťroku znížila na 9,6 %. Ekonomika v rovnakom štvrťroku medziročne vzrástla o 3,7 % a za celý rok 2016 sa očakáva miera rastu 3,6 %. Ako nedávno vyhlásil premiér Robert Fico, slovenskému hospodárstvu sa darí. Nejde však len o čísla na papieri, ale o tvrdé peniaze. Štát za rok 2015 vybral na daniach a odvodoch o 1,284 miliardy eur viac, než sa pôvodne predpokladalo. Čo to znamená? Štátna pokladnica je v tomto roku výrazne v pluse a možno predpokladať, že obdobná situácia sa zopakuje aj o rok.

Čísla, ktoré uvádzame v požiadavkách, nie sú v tomto kontexte vôbec nerealistické. Naopak, bizarne pôsobí vyhlásenie ministra školstva, podľa ktorého je požadované zvýšenie platov „nad rámec možností slovenskej ekonomiky“, ako aj návrh ministerstva financií zvýšiť v roku 2017 mzdy v celom verejnom sektore (vrátane školstva) len o 0,9 percenta.

V regionálnom školstve (v materských, základných, stredných školách a ďalších zariadeniach) pracuje spolu asi deväťdesiattisíc pedagogických a odborných zamestnancov. V roku 2015 predstavovali ich hrubé mzdy spolu necelú miliardu eur. V roku 2016 sa tarifné platy tejto kategórie zamestnancov zvyšovali dvakrát: o 4 % k 1. januáru a o 6 % k 1. septembru. Ak by sa mali zvýšiť o ďalších 25 %, stálo by to podľa našich odhadov asi 370 miliónov eur (zvýšenie o 140 € a 90 €, ktoré žiadame, by bolo o desiatky miliónov lacnejšie). K tomu treba pripočítať 400 miliónov eur, o ktorých hovorí druhá požiadavka. Spolu teda 770 miliónov eur. Samozrejme, nemalá časť peňazí vydaných na platy zamestnancov by sa štátu vrátila v podobe daní a odvodov.

Z prebytku by zostalo asi 500 miliónov eur, ktoré by mal štát k dispozícii na ďalšie výdavky. Predpokladajme však, že náš odhad je nepresný, a po investíciách do školstva by z prebytku zostalo len 400 miliónov eur. Ako by sa tieto peniaze dali použiť? Pozrime sa na niekoľko možností.

  • Školstvo a veda. Dlhodobým problémom slovenského regionálneho školstva sú nízke mzdy nepedagogických zamestnancov. Ich platové tarify sa v niekoľkých triedach začínajú pod hranicou minimálnej mzdy. Za zvyšok prebytku by sa ich mzdy dali zdvojnásobiť. Alebo by sa mohol strojnásobiť rozpočet Slovenskej akadémie vied spolu s rozpočtom Agentúry na podporu výskumu a vývoja. V tomto prípade by z prebytku ešte zvýšilo na univerzity.
  • Sociálny systém. Výdavky štátu na pomoc ľuďom v hmotnej núdzi by sa vďaka 400 miliónom mohli zväčšiť 2,5-násobne. Alternatívne by sa mohli zdvojnásobiť náklady na prídavok na dieťa či rodičovský príspevok. Prípadne by výdavky na starobné dôchodky mohli stúpnuť o sedem percent.
  • Zdravotníctvo a sociálne služby. Platy zdravotných sestier, zdravotníckych pracovníkov (asistenti, laboranti, sanitári atď.) a pracovníkov sociálnych služieb by sa mohli zvýšiť o desiatky percent.

Samozrejme, výdavky by sa dali rôzne kombinovať, prípadne nájsť iné, užitočnejšie. Z nášho hľadiska je podstatné, že táto krajina disponuje značnými prostriedkami, ktoré by sa mali použiť na uspokojenie potrieb ľudí, ktorí v nej žijú. Ak by sa celý prebytok, teda vyše 1,2 miliardy €, jednoducho rozdelil medzi všetkých dospelých obyvateľov, každý by dostal jednorazový príspevok vo výške 290 €.

Otázka preto neznie, či si môžeme dovoliť vyššie platy pre učiteľov a lepšie vybavené školy (a mnoho ďalšieho), ale či spoločne dokážeme vyvinúť dosť veľký tlak na to, aby zdroje slúžili na prospech všetkých. Slovensko nie je chudobná krajina. Je však, akokoľvek paradoxne to znie, krajinou nízkych miezd – krajinou lacných učiteľov a ďalších profesií. Štrajk v školách je hodenou rukavicou všetkým.

Iniciatíva slovenských učiteľov

ISU s mojou skolou

Ecce učiteľ alebo atestácia po novom!

18.05.2020

Nie, nechcem, aby môj nadpis znel opovážlivo, berte ho prosím ako výkrik zo situácie v alma mater, ktorú si každý jeden vyspelý štát háji a buduje, aby vychovával a pripravil na budúcnosť mladých ľudí, schopných to raz tomuto štátu niekoľkonásobne vrátiť v podobe úspešných vedcov, odborníkov, politikov. Na tej ceste vo vzdelaní ich majú viesť tí, ktorí [...]

PRIMUS INTER PARES – Memorandum inkluzívneho riaditeľa

31.08.2019

Nie som vlastníkom školy, som prvý medzi rovnými (primus inter pares). Mojou prioritou je slúžiť, koordinovať, podporovať, napomáhať, prispievať, sprevádzať a zakladám si na spolupráci, subsidiarite, participácii, rovnocennosti a konsenze. Snažím sa nepoužívať slová ako ja, riaditeľ, štatutár či riadiť, rozhodovať, určovať, lebo som povedal, moja škola, moje [...]

Hodnota za peniaze po slovensky

19.07.2019

Uhorková sezóna na ministerstve školstva sa iba začína, no zdá sa, že aj napriek tomu sa môžeme tešiť na ďalšiu vlnu nezmyselných ministerských aktivít. Keď som koncom júna dostala záhadne vyzerajúcu informáciu o pripravovanej konferencii „Európsky učiteľ 21. storočia“ organizovanú Metodicko – pedagogickým centrom (MPC) v spolupráci s ministerstvom [...]

stíhačka F-16

ONLINE: Bývalí piloti: Ukrajina bude pre lietadlá F-16 najnebezpečnejším bojiskom

29.04.2024 06:25

Obloha nad Ukrajinou bude najnebezpečnejším miestom, kde lietadlá F-16 vo svojej histórii operovali, uviedli bývalí americkí piloti pre Business Insider.

rafah, stanový tábor, pásmo gazy

Palestínčania hlásia mŕtvych po izraelských úderoch v Rafahu a na severe Gazy

29.04.2024 06:11, aktualizované: 06:50

Izraelské útoky na domy v Rafahu a v Pásme Gazy zabili viacerých Palestínčanov a mnohých zranili, uvádzajú miestne zdroje.

pellegrini, vila na slavíne

Prezidentské bývanie sa hľadá desaťročia, Pellegrini dedí veľký hriech svojich predchodcov. Čo hovorí úrad a analytik?

29.04.2024 06:00

Bezpečnostný analytik aj Úrad na ochranu ústavných činiteľov uviedli, že vlastné bývanie je potrebné aj kvôli incidentom. Je otázne, či sa budúci prezident Peter Pellegrini bude touto dilemou zaoberať.

Ukrajina, Bohdana

Expert z Ukrajiny: Rozhodujeme sa, či zachránime mestá alebo vojakov

29.04.2024 06:00

Myšlienka predčasných rokovaní o mieri na Ukrajine nie je veľmi populárna, hoci stále viac ľudí v politickom vedení štátu aj vo verejnosti nad ňou uvažuje.

Iniciatíva slovenských učiteľov

Sme učitelia, ktorým prekáža patová situácia v oblasti školstva, pretože vyše 20 rokov nedošlo k žiadnym systematickým zmenám. Nie je nám jedno, v akých školách a v akých podmienkach učíme. Rozhodli sme sa preto zverejňovať pravdivé údaje a názory pod spoločnou hlavičkou - Iniciatíva slovenských učiteľov

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 236050x
Priemerná čítanosť článkov: 2777x

Kategórie