Založ si blog

PRIMUS INTER PARES – Memorandum inkluzívneho riaditeľa


  1. Nie som vlastníkom školy, som prvý medzi rovnými (primus inter pares).
  2. Mojou prioritou je slúžiť, koordinovať, podporovať, napomáhať, prispievať, sprevádzať a zakladám si na spolupráci, subsidiarite, participácii, rovnocennosti a konsenze.
  3. Snažím sa nepoužívať slová ako ja, riaditeľ, štatutár či riadiť, rozhodovať, určovať, lebo som povedal, moja škola, moje právomoci a pod.
  4. Najlepšie ma vystihuje spojenie – facilitátor učiteľského zboru. Ako koordinátor pomáham učiteľom, aby mohli čo najlepšie rozvíjať svoj potenciál a plniť svoje poslanie v slobode a zodpovednosti. Starám sa o ich každodennú pohodu, rast, podporu, rozvoj i napredovanie, občerstvenie i oddych, aby sa o to isté snažili vo svojich triedach so žiakmi a rodičmi.
  5. Všetky administratívne veci v škole rieši samostatný sekretariát.
  6. Na škole fungujú dva kľúčové orgány: rada školy a zástupcovia zamestnancov. Aktívne zabezpečujú kontrolu fungovania a smerovania školy, spoločne zabezpečujeme lepší chod školy a sme natoľko prepojení s celou školou, že informácie a rozhodnutia sú zdieľané s ostatnými.
  7. Počas školského roka si nájdeme čas aj na oddych, chorobu, teambulding, dobré vzdelávanie, či čas na návštevu vedľajšej školy.
  8. Škola nie je odo mňa závislá. Ak aj nie som v škole, každý vie, že je za svoju prácu a činnosť zodpovedný predovšetkým sám, a preto sa ju snaží vykonávať čo najlepšie.
  9. Hodnotiace procesy a kontrola je v škole nastavená medzi všetkými rovnako. Každý má príležitosť dávať priebežnú spätnú väzbu každému. Máme vlastný systém spätnej väzby založený na dôvere učiteľov, kde škola i jednotlivec identifikuje svoje zdroje a limity.
  10. Moje funkčné obdobie je priebežne prehodnocované radou školy a učiteľmi, čo vychádza zo zozbieraných podnetov a analýz hodnotenia všetkých aktérov školy. Som pripravený svoju úlohu odovzdať a prenechať aj ďalším v presvedčení, že je aj veľa iných vecí vrátane učenia, ktoré robím dobre a rád.

Som rád, že mi bola na krátky čas požičaná dôležitá úloha napomáhať rozvoju školy, a byť v službách miestnej komunity detí, učiteľov a rodičov. Spolu s ostatnými takto rovnocenne prispievam k pestrosti mozaiky školského života.

spracoval: Viktor Križo, učiteľ a špeciálny pedagóg

Ecce učiteľ alebo atestácia po novom!

18.05.2020

Nie, nechcem, aby môj nadpis znel opovážlivo, berte ho prosím ako výkrik zo situácie v alma mater, ktorú si každý jeden vyspelý štát háji a buduje, aby vychovával a pripravil na budúcnosť mladých ľudí, schopných to raz tomuto štátu niekoľkonásobne vrátiť v podobe úspešných vedcov, odborníkov, politikov. Na tej ceste vo vzdelaní ich majú viesť tí, ktorí [...]

Hodnota za peniaze po slovensky

19.07.2019

Uhorková sezóna na ministerstve školstva sa iba začína, no zdá sa, že aj napriek tomu sa môžeme tešiť na ďalšiu vlnu nezmyselných ministerských aktivít. Keď som koncom júna dostala záhadne vyzerajúcu informáciu o pripravovanej konferencii „Európsky učiteľ 21. storočia“ organizovanú Metodicko – pedagogickým centrom (MPC) v spolupráci s ministerstvom [...]

Demonštrácia – STOP zákonu, ktorý je proti učiteľom

07.05.2019

Vládna garnitúra ignoruje nie len 21 000 podporovateľov Petície za stiahnutie zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch, ktorý sa po prezidentovom vete chystá opäť schváliť parlament, ale celé školstvo na všetkých jeho úrovniach. Je vec našej stavovskej cti, aby sme sa v takejto situácii postavili na odpor. 9. mája budú poslanci parlamentu už druhý krát hlasovať [...]

Ukrajina

Ukrajina aj Izrael. Zvládla by EÚ dva konflikty?

19.04.2024 06:00

Pre Ukrajinu hľadajú protivzdušnú obranu, na Blízkom východe chcú zabrániť stupňovaniu napätia. Na tom sa zhodli lídri krajín EÚ.

Fokker3128

Kiska lietal špeciálom do Popradu, Pellegrini na operu. Hodina letu stojí tisíce, aké sú pravidlá využívania vládnej flotily?

19.04.2024 06:00

Cestovanie kamkoľvek, bez udania dôvodu a zadarmo, účet totiž platí štátna kasa

Irán, armáda

Explózie v Iráne. Predstavitelia USA uviedli, že je to izraelská odveta, strany konflliktu zatiaľ mlčia

19.04.2024 05:45

Izrael v noci na piatok zaútočil na Irán ako odvetu za jeho úder, uviedli pre americké médiá nemenovaní predstavitelia USA.

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

Iniciatíva slovenských učiteľov

Sme učitelia, ktorým prekáža patová situácia v oblasti školstva, pretože vyše 20 rokov nedošlo k žiadnym systematickým zmenám. Nie je nám jedno, v akých školách a v akých podmienkach učíme. Rozhodli sme sa preto zverejňovať pravdivé údaje a názory pod spoločnou hlavičkou - Iniciatíva slovenských učiteľov

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 235644x
Priemerná čítanosť článkov: 2772x

Kategórie