Drahé kolegyne a kolegovia,
netrvalo to dlho a po pár mesiacoch sme mnohí opäť v tom. Vypočuli sme si argumenty iniciatívy, zvážili ich a pridali sa.
Napriek tomu, že sme presvedčení o správnosti požiadaviek, ako aj o zvolených formách ich presadzovania, štrajk rozhodne nie je ničím príjemným. Prináša mnoho negatívnych sprievodných javov. Dozvedáme sa o svároch a tlakoch na pracoviskách, o zastrašovaní a vyhrážkach. Zisťujeme, že časť spoločnosti reaguje na tento spoločenský pohyb veľmi nevraživo a dehonestujúco. Presviedčame sa o tom, že vládny predstaviteľ, ktorý by mal ísť všetkým príkladom, na nás reaguje zavádzaním, ba dokonca vyslovenými klamstvami.
Logicky sa teda zamýšľame nad tým, či to má význam a či to stojí za to.
V tejto súvislosti sa chcem prihovoriť predovšetkým mojim kolegyniam dejepisárkam a dejepisárom a podeliť sa s nimi o názor.
So žiakmi v rámci výučby preberáme veľké množstvo tém. Začíname v praveku a končíme takmer v súčasnosti. Preberáme mnohé obdobia a udalosti. Učíme o osvietencoch, Štúrovcoch alebo sufražetkách. Spomíname Sokrata, Jána Husa, Jána Palacha.
Všetci máme svoje obľúbené osobnosti, prostredníctvom ktorých chceme žiakov zaujať a inšpirovať. Učíme o ľuďoch, ktorí verili, bojovali ale aj trpeli. Častokrát si pritom dovoľujeme hodnotiť ich názory a konanie, hoci boli v diametrálne odlišných situáciách ako sme dnes my.
Do akej miery však môže byť naša výučba autentická a uveriteľná, pokiaľ nie sme schopní vykročiť zo svojej komfortnej zóny a postaviť sa za vec, ktorú považujeme za správnu?
Nám dnes nehrozí, že budeme pre svoje presvedčenie mučení, ukrižovaní alebo upálení. Znížená mzda či nahnevaný riaditeľ sú naozaj banality v porovnaní s tým, čomu čelili mnohé významné osobnosti slovenských i svetových dejín, o ktorých s takým zápalom učíme.
Pokiaľ teda súhlasíte so štrajkovými požiadavkami a nie ste ešte zapojení – napravte to. Dnes totiž máme príležitosť históriu nielen učiť, ale aj tvoriť. Žiakov inšpirovať nielen rečami, ale aj činmi. Osobnosti nielen spomínať, ale aj sa nimi stať.
Ivan Stodola
Iniciatíva slovenských učiteľov
ROTL ...
Ich nezajíma iný názor, chcú len peniaze... ...
Žiadna odpoveď od blogera, nemá význam vôbec ...
Sváčko, nebudú oni tiež učiteľ? ...
áno ...
Celá debata | RSS tejto debaty