Žijeme obdobie, ktorého krédom je vždy proti učiteľom a nikdy inak.. Tí, ktorým by malo najviac záležať na vzdelávaní detí – rodičia, sú konfrontovaní s údajnými veľmi dobre vybavenými školami, fungujúcim systémom vzdelávania učiteľov, primeraným finančným ohodnotením pracovníkov v školstve na jednej strane a nespokojnými, nenažranými učiteľmi na strane druhej. Hlasy z radov učiteľov čoraz hlasnejšie a hladnejšie kričia známu vetu: Kráľ je nahý!!!
Aj v materských školách pracujú učitelia, ktorí zrejme v duchu filozofie „malé deti – malý záujem spoločnosti – nízka kvalita vybavenia – nízke platy“ stoja vždy kdesi hlboko pod štatistickými výpočtami, s ktorými sa v poslednom čase akoby vrece roztrhlo.
Málokto si chce uvedomiť, aj keď mnohí intuitívne tušia, že v materskej skole sa nehrajú učitelia, ale deti. Učiteľ, ešte predtým, než vkročí do triedy, absolvuje časovo náročnú a zodpovednú prípravu spočívajúcu v zhotovovaní pomôcok, nákupu, zháňaní odbornej literatúry, štúdia, zabezpečovaní všeličoho a častokrát z vlastných zdrojov. Preto, aby na druhý deň „dal“ deťom čo najviac, zapája do prípravy celú rodinu. Ruku na srdce: ktorý manžel ešte nepomáhal svojej žene – učiteľke pri technicky náročnejších veciach, tiež brigádovať na školskom dvore, zbierať prírodný materiál, skladovať ten odpadový – lebo v škôlke sa zíde atď. Po poctivej príprave prichádza učiteľka do triedy k 23 – 25 deťom a s výnimkou cca dvoch hodín denne sama (aj pri tých najmenších 2,5 – 3 ročných) zabezpečuje kvalitný výchovno-vzdelávací proces. Od chvíle, keď vkročí do triedy, sa u nej zaktivizujú oči aj na chrbte, ďalšie štyri ruky a schopnosť predvídať na vysokej úrovni. Je v strehu „iba“ tých 5,5 hodín, ktoré jej závidí a vyčíta takmer celé Slovensko. A potom, ten zvyšok „neviditeľného“ času pokračuje v príprave na ďalší deň, aby svojich zverencov mohla opäť kvalitne rozvíjať v oblastiach jazykovej, matematickej, prírodovednej, spoločenskej, technickej, umeleckej i pohybovej.
Učiteľka v materskej skole je zodpovedná za to, že bude pracovať s každým dieťaťom individuálne tak, aby bolo pripravené na vstup do základnej školy. V zhode s ekonómom Jamesom Heckmenom, laureátom Nobelovej ceny, si uvedomuje, že „učenie sa v útlom veku je dobrou investíciou, pretože poskytuje základ pre neskoršie učenie“ (Hackmen) (mimochodom, podľa takýchto ekonómov každé euro investované do predškolských programov má ešte väčšiu návratnosť, ako peniaze vydané na školy (správa OECD: Investing in high-quality early childhood)). Chystá materiály, ktorými cielene stimuluje rozvoj dieťaťa, hľadá najvhodnejšie spôsoby, metódy na prácu s každým dieťaťom. Popritom je druhou mamou a s láskou pritúli každé dieťa, hoci za zmenu má pri tých počtoch na každé čas v priemere necelých 14 minút. Aj keď sa zo všetkých strán triedy na ňu valia požiadavky, plač, škriepky 20-tich a viac detí naraz, musí to ustáť a v pokoji zvládať tak, aby boli všetky spokojné. Vie totiž, že pracuje s kategóriou ľudí, pre ktorú charakteristickou črtou obdobia vývinu je silný egocentrizmus. Vybrala si toto povolanie práve preto, že v sebe našla potenciál a záujem vykonávať túto prácu – poslanie. Ruku na srdce: koľkí už vyslovili uznanie vo forme „ja by som toto nerobil“, „toľko deti… ako ich všetky zvládaš?“ Za to je ocenená 500 eurovkou a namiesto spoločenského uznania sa jej, paradoxne, dostane spŕška top výrokov v priamom prenose typu: „ste LEN učiteľka v škôlke“, a to od samotných najvyšších predstaviteľov štátu.
Napriek tomu všetkému svoje povolanie vykonáva s láskou, pretože jeho priami odberatelia – deti a následne ich rodičia (ako aj učitelia na nasledujúcom – primárnom stupni vzdelávania) ho vedia morálne oceniť. Pre nich by si priala, aby ich deti mohli byť vzdelávané v omnoho modernejšom zariadení, krajších priestoroch, než v tých, ktoré pre ne dokáže z takmer ničoho zveľaďovať. Priala by si, aby sa ich deti mohli pohybovo rozvíjať v exteriéroch materských škôl zaplnených najrôznejšími modernými bezpečnými preliezkovými zostavami. Priala by si pre ich vzdelávanie dostatok moderných didaktických pomôcok. A nemenej by si priala nepýtať od rodičov detí poplatky na zápisné, triedny fond, hygienické potreby a pod. a necítiť sa za to pred nimi tak trápne. .
Vážení, kraľ je nahý! = Školstvo, počnúc materským, je v kritickom stave!!!
Iniciatíva slovenských učiteľov
vedle - jak ta jedle - :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD ...
...je veľmi kontraproduktívne postaviť nespokojnosť... ...
+++++++ Tá sadla. ...
Ty si určite neučil. Skús a uvidíš! Zdupkáš... ...
nedeľa: 2020 registrovaných učiteľov z 194 ...
Celá debata | RSS tejto debaty