Založ si blog

Zelovoc na ministerstve školstva

alebo

Kvalita pedagogickej komunikácie na ministerskej úrovni

Pre lepšie pochopenie striedania sa uhorkových (keď je Slovensko na dovolenke a ministerstvo školstva pripravuje rýchle zákony a iné zmeny) a jablkovo–hruškových sezón (keď ministerstvo vytvára dojem, že zmeny sú faktické, ale v skutočnosti je to iba miešanie jabĺk s hruškami), si dovolíme krátku retrospektívu:

18. 6. 2018: protest učiteľov a študentov s názvom „Začnite konať“ (https://isu.sk/vyhlasenie-k-protestu-zacnite-konat/) bol odpoveďou na účelové naťahovanie času (aj vďaka nekonečným rokovaniam za zatvoreným dverami ministerstva) a na tri roky trvajúcu „aktívnu“ nečinnosť ministerstva smerom k dlho očakávanej reforme školstva – otvorená výzva pre pani ministerku, aby diskutovala verejne na dohodnutom mieste v dohodnutom termíne.

Leto 2018: siahodlhá mailová komunikácia s kanceláriou ministerky (od 21. júna do 2. septembra), návrhy termínu, miesta, témy verejnej diskusie s pedagógmi.

Poznámka: Mailovú komunikáciu s kanceláriou ministerky zverejňujeme na konci blogu.

Koniec augusta 2018: ministerka návrh na verejnú diskusiu nakoniec rázne odmieta, zároveň je v tom čase ukončené oficiálne pripomienkovanie návrhu zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. Ministerka následne zákon bez vyhodnotenia pripomienok najprv odloží a potom bez vysvetlenia zásadne zmení.

25. 2. 2019: petícia za stiahnutie návrhu zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch – aktuálne viac ako 20500 podpisov.

14. 3. 2019: tlačová beseda ministerky k zákonu o pedagógoch – ministerka zavádzajúco spojila tichý protest pred ministerstvom 18. 6. 2018 s prípravou zákona, diskusiou o ňom a následnou petíciou za stiahnutie zákona. Protest nemal nič spoločné s diskusiou o pripravovanom zákone. Lubyová tvrdí: „SKU, ktorá zákon kritizuje, sa na rokovaniach k nemu nezúčastňovala… niektorí ľudia, ktorí sa pod petíciu podpísali, nie sú pedagogicky a odborne zdatní.“ Pravdou je, že SKU sa aktívne zúčastnila všetkých stretnutí k zákonu, na ktoré bola pozvaná. Po zásadnej zmene zákona už ale SKU na rokovania prizvaná nebola. Pani ministerka 2. 4. 2019, v deň schvaľovania zákona, okrem iného priznala, že najväčší dôraz v procese pripomienkovania sa kládol na zapracovanie pripomienok Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy v SR, teda nie relevantných vedeckých alebo pedagogických pracovísk či inštitúcií. Otázkou tiež je, prečo si ministerka myslí, že rodičia a podporovatelia slovenského školstva nie sú dostatočne zdatní na podpísanie petície?

21. 3. 2019: školský výbor NR SR, napriek jasným argumentom prezidenta SKU Vladimíra Crmomana, ktorý usvedčil pani ministerku zo zámerného zavádzania a vysvetlil všetkým prítomným problémové miesta nového zákona, posunul zákon do pléna. Ministerka Lubyová potvrdila na výbore svoju mantru: zavádzajúco spájala júnový protest ISU so zákonom a klamala o tom, že učitelia odmietli o zákone rokovať. Ten, kto odmietol diskutovať, bola sama pani ministerka. S výsmechom šplechnutým do tváre učiteľom, vychovávateľom, vedeckým pedagogickým pracovníkom a všetkým akademikom, ktorí sa venujú aj pedagogickej činnosti, priamo na školskom výbore, za prítomnosti novinárov vyhlásila, že ona na diskusiu s učiteľmi do nejakej kaviarne nepôjde.

Dnes ISU a SKU žiada od prezidenta, aby zákon nepodpísal a vrátil ho na pripomienkovanie – proti zákonu nestojí iba ISU, 11 školských organizácií z petičného výboru a niektoré vedecké pedagogické inštitúcie (proti niektorým zmenám sa vyjadrili dekani filozofických a pedagogických fakúlt, ako aj Slovenská pedagogická spoločnosť pri SAV), ale aj viac ako 20 500 ľudí v petícii, či Združenie miest a obcí Slovenska.

Označenie opodstatnenej kritiky tých, ktorých sa zákon týka, za negatívnu kampaň je silné. Označenie dialógu s Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy za korektný dialóg je hádam zlý vtip. Ale filozofická reflexia pojmu dialóg, akú predviedla pani ministerka vo svojom článku https://komentare.hnonline.sk/komentare/1918304-peticie-seno-jahody, nemá obdoby. Píše v ňom: „..na ten treba aspoň dvoch. Ak sa jedna zo strán dialógu vyhýba, odmieta rokovania a vyhlasuje, že neprišla rokovať, ale protestovať, ako sa to stalo napríklad počas návštevy Slovenskej komory učiteľov na ministerstve školstva v júli 2018, dialóg nie je možný.“ Dialóg, pani ministerka, predpokladá, že ani jedna zo strán neklame, inak nejde o dialóg, a už vôbec nie sociálny. A tu je hneď niekoľko klamstiev: nešlo o návštevu SKU, ale protest učiteľov v rámci ISU, rokovať sme s vami chceli, ale vám nevyhovovali naše návrhy a dialóg ste odmietli, a už vôbec to nebolo v júli – v čase, keď čerpáme dovolenky.

Zavádzanie ministerky, namiesto odbornej argumentácie, svedčí o jednom: že žiadne odborné argumenty nie sú poruke. 

Pani ministerka, aj keď s vami v mnohých veciach ako skupina radových pedagógov nesúhlasíme, nikdy sme sa neznížili k tomu, že by sme si vo verejnom priestore o vás začali niečo vymýšľať. Nakopilo sa toho veľa: krytie konšpirátora a plagiátora, zvláštne rozdelené dotácie na vedu, tisícky pedagógov, ktorí nesúhlasia s vaším zákonom o nich samotných…. Vráťme sa preto v závere k základnej otázke: Komu vlastne slúžite a koho počúvate, pani ministerka?

Nasleduje mailová komunikácia s kanceláriou ministerky:

Ecce učiteľ alebo atestácia po novom!

18.05.2020

Nie, nechcem, aby môj nadpis znel opovážlivo, berte ho prosím ako výkrik zo situácie v alma mater, ktorú si každý jeden vyspelý štát háji a buduje, aby vychovával a pripravil na budúcnosť mladých ľudí, schopných to raz tomuto štátu niekoľkonásobne vrátiť v podobe úspešných vedcov, odborníkov, politikov. Na tej ceste vo vzdelaní ich majú viesť tí, ktorí [...]

PRIMUS INTER PARES – Memorandum inkluzívneho riaditeľa

31.08.2019

Nie som vlastníkom školy, som prvý medzi rovnými (primus inter pares). Mojou prioritou je slúžiť, koordinovať, podporovať, napomáhať, prispievať, sprevádzať a zakladám si na spolupráci, subsidiarite, participácii, rovnocennosti a konsenze. Snažím sa nepoužívať slová ako ja, riaditeľ, štatutár či riadiť, rozhodovať, určovať, lebo som povedal, moja škola, moje [...]

Hodnota za peniaze po slovensky

19.07.2019

Uhorková sezóna na ministerstve školstva sa iba začína, no zdá sa, že aj napriek tomu sa môžeme tešiť na ďalšiu vlnu nezmyselných ministerských aktivít. Keď som koncom júna dostala záhadne vyzerajúcu informáciu o pripravovanej konferencii „Európsky učiteľ 21. storočia“ organizovanú Metodicko – pedagogickým centrom (MPC) v spolupráci s ministerstvom [...]

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.

Iniciatíva slovenských učiteľov

Sme učitelia, ktorým prekáža patová situácia v oblasti školstva, pretože vyše 20 rokov nedošlo k žiadnym systematickým zmenám. Nie je nám jedno, v akých školách a v akých podmienkach učíme. Rozhodli sme sa preto zverejňovať pravdivé údaje a názory pod spoločnou hlavičkou - Iniciatíva slovenských učiteľov

Štatistiky blogu

Počet článkov: 85
Celková čítanosť: 234946x
Priemerná čítanosť článkov: 2764x

Kategórie