Založ si blog

Za 500 € jednou nohou v base

Žijeme obdobie, ktorého krédom je vždy proti učiteľom a nikdy inak.. Tí, ktorým by malo najviac záležať na vzdelávaní detí – rodičia, sú konfrontovaní s údajnými veľmi dobre vybavenými školami, fungujúcim systémom vzdelávania učiteľov, primeraným finančným ohodnotením pracovníkov v školstve na jednej strane a nespokojnými, nenažranými učiteľmi na strane druhej. Hlasy z radov učiteľov čoraz hlasnejšie a hladnejšie kričia známu vetu: Kráľ je nahý!!!

Autor - T. Bendikovič

Autor – T. Benedikovič

Aj v materských školách pracujú učitelia, ktorí zrejme v duchu filozofie „malé deti – malý záujem spoločnosti – nízka kvalita vybavenia – nízke platy“ stoja vždy kdesi hlboko pod štatistickými výpočtami, s ktorými sa v poslednom čase akoby vrece roztrhlo.

Málokto si chce uvedomiť, aj keď mnohí intuitívne tušia, že v materskej skole sa nehrajú učitelia, ale deti. Učiteľ, ešte predtým, než vkročí do triedy, absolvuje časovo náročnú a zodpovednú prípravu spočívajúcu v zhotovovaní pomôcok, nákupu, zháňaní odbornej literatúry, štúdia, zabezpečovaní všeličoho a častokrát z vlastných zdrojov. Preto, aby na druhý deň „dal“ deťom čo najviac, zapája do prípravy celú rodinu. Ruku na srdce: ktorý manžel ešte nepomáhal svojej žene – učiteľke pri technicky náročnejších veciach, tiež brigádovať na školskom dvore, zbierať prírodný materiál, skladovať ten odpadový – lebo v škôlke sa zíde atď. Po poctivej príprave prichádza učiteľka do triedy k 23 – 25 deťom a s výnimkou cca dvoch hodín denne sama (aj pri tých najmenších 2,5 – 3 ročných) zabezpečuje kvalitný výchovno-vzdelávací proces. Od chvíle, keď vkročí do triedy, sa u nej zaktivizujú oči aj na chrbte, ďalšie štyri ruky a schopnosť predvídať na vysokej úrovni. Je v strehu „iba“ tých 5,5 hodín, ktoré jej závidí a vyčíta takmer celé Slovensko. A potom, ten zvyšok „neviditeľného“ času pokračuje v príprave na ďalší deň, aby svojich zverencov mohla opäť kvalitne rozvíjať v oblastiach  jazykovej, matematickej, prírodovednej, spoločenskej, technickej, umeleckej i pohybovej.

12742339_1081538585210293_2872489801077823563_n

Učiteľka v materskej skole je zodpovedná za to, že bude pracovať s každým dieťaťom individuálne tak, aby bolo pripravené na vstup do základnej školy. V zhode s ekonómom Jamesom Heckmenom, laureátom Nobelovej ceny, si uvedomuje, že „učenie sa v útlom veku je dobrou investíciou, pretože poskytuje základ pre neskoršie učenie“ (Hackmen) (mimochodom, podľa takýchto ekonómov každé euro investované do predškolských programov má ešte väčšiu návratnosť, ako peniaze vydané na školy (správa OECD: Investing in high-quality early childhood)). Chystá materiály, ktorými cielene stimuluje rozvoj dieťaťa, hľadá najvhodnejšie spôsoby, metódy na prácu s každým dieťaťom. Popritom je druhou mamou a s láskou pritúli každé dieťa, hoci za zmenu má pri tých počtoch na každé čas v priemere necelých 14 minút. Aj keď sa zo všetkých strán triedy na ňu valia požiadavky, plač, škriepky 20-tich a viac detí naraz, musí to ustáť a v pokoji zvládať tak, aby boli všetky spokojné. Vie totiž, že pracuje s kategóriou ľudí, pre ktorú charakteristickou črtou obdobia vývinu je silný egocentrizmus. Vybrala si toto povolanie práve preto, že v sebe našla potenciál a záujem vykonávať túto prácu – poslanie. Ruku na srdce: koľkí už vyslovili uznanie vo forme „ja by som toto nerobil“, „toľko deti… ako ich všetky zvládaš?“ Za to je ocenená 500 eurovkou a namiesto spoločenského uznania sa jej, paradoxne, dostane spŕška top výrokov v priamom prenose typu: „ste LEN učiteľka v škôlke“, a to od samotných najvyšších predstaviteľov štátu.

Napriek tomu  všetkému svoje povolanie vykonáva s láskou, pretože jeho priami odberatelia –  deti a následne ich rodičia (ako aj učitelia na nasledujúcom – primárnom  stupni vzdelávania)  ho vedia morálne oceniť. Pre nich by si priala, aby ich deti mohli byť vzdelávané v omnoho modernejšom zariadení, krajších priestoroch, než v tých, ktoré pre ne dokáže z takmer ničoho zveľaďovať. Priala by si, aby sa ich deti mohli pohybovo rozvíjať v exteriéroch materských škôl zaplnených najrôznejšími modernými bezpečnými preliezkovými zostavami. Priala by si pre ich vzdelávanie dostatok moderných didaktických pomôcok. A nemenej by si priala nepýtať od rodičov detí poplatky na zápisné, triedny fond, hygienické potreby a pod.  a necítiť sa za to pred nimi tak trápne. .
Vážení, kraľ je nahý! = Školstvo, počnúc materským, je v kritickom stave!!!

Iniciatíva slovenských učiteľov

ISU s mojou skolou

Priamo zradné organizácie školstva

20.03.2018

Čas zúčtovania je tu. Upratovanie slovenskej politickej scény sa odštartovalo. Učitelia vidia problémy nielen vo vrcholových pozíciách, ale aj v nenápadných „priečinkoch“ ministerstva viac »

Čo sa stane, keď sa nechá problém vyhniť?

24.02.2018

Niekedy aj nič, zhnité jablká sa vylejú do pomyjí a prasatá sa potešia. A niekedy to môže byť celkom slušný „prúser“ - zhnitá noha bolí ako šľak, dostaví sa gangréna a nohu odrežú. viac »

Zem sa zatrásla a …

20.02.2018

Neviem, kedy to začalo, ako dlho to trvá, neviem ani to, prečo sú mnohí učitelia zakríknutí, no viem jedno – musí to prestať! „Zem sa zatrásla a hovná vyplávaly na povrh…“ povedal viac »

hranolky, vyprážané

Sankcie prinútili americký McDonald's robiť hranolky z ruských zemiakov

25.04.2018 23:17

Sankcie voči Rusom, prinútili americký reťazec McDonald's používať v Rusku miestne zemiaky namiesto mrazených z Holandska a Poľska.

Volkswagen

VW pociťuje dozvuky emisného škandálu. Bude platiť aj Marylandu

25.04.2018 22:56

Volkswagen zaplatí americkému štátu Maryland za emisný škandál 33,5 milióna USD. Musí tiež rozšíriť ponuku elektromobilov.

Sýria Rusko OPCW

Experti z OPCW odobrali vzorky z ďalšieho miesta údajného útoku v meste Dúma

25.04.2018 22:18

Skupina expertov z OPCW má poverenie stanoviť, či boli použité chemické zbrane a aké, ale nie určiť vinníka.

Nobelova cena

Nobelovu cenu za literatúru možno tento rok Švédska akadémia neudelí

25.04.2018 21:30

Švédska akadémia má 18 členov, tento mesiac ale niekoľko z nich oznámilo, že sa naďalej nebudú zúčastňovať na schôdzach.

Iniciatíva slovenských učiteľov

Sme učitelia, ktorým prekáža patová situácia v oblasti školstva, pretože vyše 20 rokov nedošlo k žiadnym systematickým zmenám. Nie je nám jedno, v akých školách a v akých podmienkach učíme. Rozhodli sme sa preto zverejňovať pravdivé údaje a názory pod spoločnou hlavičkou - Iniciatíva slovenských učiteľov

Štatistiky blogu

Počet článkov: 70
Celková čítanosť: 109295x
Priemerná čítanosť článkov: 1561x

Kategórie