Založ si blog

Mýtus racionalizácie

V médiách, no najmä vo vyjadreniach politikov možno často počuť slovo racionalizácia školstva. Táto téma je najčastejšie spájaná s možnosťou ušetriť financie. Racionalizovať školy, aby bolo viac peňazí na vzdelávanie, je však iba mýtus.

Podľa niektorých politických predstaviteľov treba hľadať prostriedky na zvýšenie platov zamestnancov školstva a ďalšie investície do tohto rezortu v zoštíhľovaní siete škôl. Napríklad podpredseda vlády pre investície a bývalý minister školstva Peter Pellegrini v apríli 2016 vyhlásil, že vláda chystá znižovanie počtu škôl a učiteľov na všetkých stupňoch. Má ísť o spôsob, ako získať prostriedky na rozvoj rezortu. Inými slovami: ak prepustíme nadbytočných učiteľov, bude na vyššie platy aj modernizáciu škôl. V podobnom duchu sa už v januári 2013, teda krátko po trojdňovom a následnom štafetovom štrajku, vyjadril aj vtedajší minister školstva Dušan Čaplovič: „Páni učitelia si musia uvedomiť, že máme poloprázdne triedy, poloprázdne školy, ktoré sa zbytočne financujú, aj na úkor ich platov.“ Ani súčasnému ministrovi Petrovi Plavčanovi nie je tento spôsob uvažovania cudzí. Pred pár dňami ohlásil, že pripravuje „bolestivé“ opatrenia smerujúce k optimalizácii školskej siete.

Naša odpoveď na túto argumentáciu je dlhodobo rovnaká: ide o strašenie prepúšťaním s cieľom odradiť zamestnancov školstva od aktivít, ktoré smerujú k zlepšeniu ich postavenia. Predstava, že v školstve sú rozsiahle rezervy, z ktorých by sa dali pokryť potrebné investície, podľa nás nemá reálny základ.

Naznačuje to aj najnovšia diskusná štúdia z dielne Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) pri Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu, ktorej autormi sú Matej Šiškovič, Ján Toman a Daniela Zápražná. Publikácia s názvom „Možnosti racionalizácie siete základných škôl“ skúma dôsledky viacerých modelov redukcie siete škôl. Zo zistení tejto štúdie chceme vyzdvihnúť nasledujúce:

  • Z medzinárodného porovnania školských systémov krajín vyplýva, že Slovensko má (na I. stupni ZŠ a na SŠ) vyšší počet žiakov na učiteľa než priemerná krajina OECD, no menšie triedy. Autori štúdie odhadujú, že ak by sa Slovensko dostalo v oboch ukazovateľoch (pre I. a II. stupeň základných škôl) na priemerné hodnoty, dokázali by sme ročne usporiť len 2,1 milióna eur.
  • Autori zvažujú niekoľko variantov racionalizácie. Pri prvom by sa zrušila podpora menších základných škôl – presnejšie, ich druhého stupňa. Žiaci druhého stupňa, ktorí navštevovali takéto školy, by po novom museli dochádzať do väčších škôl. Autori odhadujú úspory plynúce z tohto variantu na 14,3 milióna eur ročne.
  • Druhý variant spočíva v zrušení základných škôl s menej ako päťdesiatimi žiakmi, v blízkosti ktorých sa nachádzajú iné školy. Výsledné úspory po zohľadnení nákladov štátu na zabezpečenie dopravy do škôl by podľa autorov mohli dosiahnuť úroveň 12 13,4 milióna eur ročne.
  • Tretí variant počíta s obmedzením podpory menších škôl na území jednej obce, ktoré spadajú pod rôznych zriaďovateľov. Autori odhadujú úspory na 6 miliónov eur ročne.
  • Racionalizáciou siete základných škôl možno teda podľa autorov ušetriť zhruba 6 až 15 miliónov eur ročne. Tento odhad nezahŕňa náklady spojené s vyplácaním odstupného učiteľom, ktorých by prípadne bolo treba prepustiť. Autori tiež zdôrazňujú, že s rušením základných škôl sú spojené okrem ekonomických nákladov aj ďalšie, mimoekonomické: strata širších spoločenských a kultúrnych benefitov, ktoré prináša existencia školy v obci, strata služieb ako je stravovanie či školský klub detí, ktoré nemusia byť zabezpečené v „náhradnej“ škole, alebo prípadné negatívne účinky na kvalitu a inkluzívnosť vzdelávania.

mytus

Predpokladajme najúspornejší variant racionalizácie siete základných škôl, ktorý by ročne priniesol 15 miliónov eur. Podľa údajov za rok 2015 táto suma predstavuje zhruba:

  • 1,2 % ročnej hrubej mzdy všetkých zamestnancov regionálneho školstva,
  • 1,5 % ročnej hrubej mzdy pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva,
  • 3,6 % ročnej hrubej mzdy pedagogických a odborných zamestnancov základných škôl.

Diskusná štúdia IVP teda podporuje náš záver, že v sieti základných škôl sa neskrýva žiadna zázračná rezerva, ktorá by umožnila zásadne zlepšiť postavenie jej zamestnancov či jej materiálno-technickú úroveň.

Programové vyhlásenie vlády sľubuje všetkým pedagogickým a odborným zamestnancom regionálneho školstva štyri zvýšenia platov v priemere o 6 %: k 1. septembru 2016 a k 1. januáru v rokoch 2018, 2019 a 2020. Posledné tri zvýšenia však podmieňuje uskutočnením „zásadných vnútorných zmien v systéme výchovy a vzdelávania“. Ministerstvo školstva v tejto súvislosti avizuje najväčšiu reformu školstva za dvadsaťpäť rokov, ktorej súčasťou má byť aj racionalizácia školskej siete.

Iniciatíva slovenských učiteľov považuje plánované zvýšenie platov za nedostatočné. Nepovedie totiž k splneniu sľubu, podľa ktorého mali platy všetkých pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva dosiahnuť už v roku 2016 úroveň 1,2-násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Navyše, programové vyhlásenie vlády nám v skutočnosti nedáva žiadne záruky. Tri z plánovaných zvýšení sú podmienené realizáciou reformy, ktorú bude pripravovať, realizovať a vyhodnocovať ministerstvo. Inými slovami, zlepšenie postavenia učiteľov a ďalších zamestnancov zostáva na ľubovôli ministra, resp. vlády.

Navyše sa ukazuje, že racionalizáciou siete (základných) škôl sa nepodarí získať prostriedky ani na toto nedostatočné zvýšenie. Znamená to, že na vyššie platy zamestnancov školstva nie sú peniaze? Ani zďaleka. V správe, ktorú uverejníme počas druhého týždňa stupňovaného štrajku, navrhneme konkrétny spôsob, ako získať prostriedky na splnenie prvých dvoch požiadaviek Iniciatívy slovenských učiteľov.

Iniciatíva slovenských učiteľov

ISU s mojou skolou

Priamo zradné organizácie školstva

20.03.2018

Čas zúčtovania je tu. Upratovanie slovenskej politickej scény sa odštartovalo. Učitelia vidia problémy nielen vo vrcholových pozíciách, ale aj v nenápadných „priečinkoch“ ministerstva viac »

Čo sa stane, keď sa nechá problém vyhniť?

24.02.2018

Niekedy aj nič, zhnité jablká sa vylejú do pomyjí a prasatá sa potešia. A niekedy to môže byť celkom slušný „prúser“ - zhnitá noha bolí ako šľak, dostaví sa gangréna a nohu odrežú. viac »

Zem sa zatrásla a …

20.02.2018

Neviem, kedy to začalo, ako dlho to trvá, neviem ani to, prečo sú mnohí učitelia zakríknutí, no viem jedno – musí to prestať! „Zem sa zatrásla a hovná vyplávaly na povrh…“ povedal viac »

hranolky, vyprážané

Sankcie prinútili americký McDonald's robiť hranolky z ruských zemiakov

25.04.2018 23:17

Sankcie voči Rusom, prinútili americký reťazec McDonald's používať v Rusku miestne zemiaky namiesto mrazených z Holandska a Poľska.

Volkswagen

VW pociťuje dozvuky emisného škandálu. Bude platiť aj Marylandu

25.04.2018 22:56

Volkswagen zaplatí americkému štátu Maryland za emisný škandál 33,5 milióna USD. Musí tiež rozšíriť ponuku elektromobilov.

Sýria Rusko OPCW

Experti z OPCW odobrali vzorky z ďalšieho miesta údajného útoku v meste Dúma

25.04.2018 22:18

Skupina expertov z OPCW má poverenie stanoviť, či boli použité chemické zbrane a aké, ale nie určiť vinníka.

Nobelova cena

Nobelovu cenu za literatúru možno tento rok Švédska akadémia neudelí

25.04.2018 21:30

Švédska akadémia má 18 členov, tento mesiac ale niekoľko z nich oznámilo, že sa naďalej nebudú zúčastňovať na schôdzach.

Iniciatíva slovenských učiteľov

Sme učitelia, ktorým prekáža patová situácia v oblasti školstva, pretože vyše 20 rokov nedošlo k žiadnym systematickým zmenám. Nie je nám jedno, v akých školách a v akých podmienkach učíme. Rozhodli sme sa preto zverejňovať pravdivé údaje a názory pod spoločnou hlavičkou - Iniciatíva slovenských učiteľov

Štatistiky blogu

Počet článkov: 70
Celková čítanosť: 109304x
Priemerná čítanosť článkov: 1561x

Kategórie